I den här e-tjänsten kan du:
- Registrera en ny livsmedelsverksamhet, dricksvattenanläggning eller kontaktmaterialverksamhet
- Anmäla ett ägarbyte av en verksamhet (ta över en verksamhet från ett annat företag)
- Anmäla byte av bolagsform
- Anmäla en adressändring av din verksamhet
- Anmäla förändring av livsmedelshantering, byte av namn på verksamheten eller byte av fakturaadress
- Anmäla avslut av en verksamhet
En livsmedelsverksamhet måste anmälas till kommunen minst tio dagar innan start. Det gäller även ändringar av verksamheten.
Läs kommunens information och anvisningar om vad du behöver ta reda på och tänka på innan du startar e-tjänsten och påbörjar din anmälan. Klicka här för att komma till informationen.
Hämtning av företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta företagets uppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på Bolagsverkets sida Så här hämtas företagsuppgifter.
Tredjepartscertifiering
Om verksamheten är certifierad enligt en standard för livsmedelssäkerhet behöver du ha ditt certifikat tillgängligt så att du kan ladda upp det.
När du skickat in din anmälan
Anmälan tas emot av kommunen och ärendet fördelas till en handläggare. Du kan sen följa ditt ärende i e-tjänsten Mina miljöärenden.
Avgift
En avgift tas ut för handläggning av ny registrering, ägarbyte samt byte av bolagsform. På Nacka Kommuns hemsida kan du läsa om avgifter för livsmedelskontrollen. En faktura skickas till dig efter att du har fått ett beslut.
Mer information
E-tjänsten avbryts om du är inaktiv mer än 60 minuter. Glöm därför inte att trycka på SPARA-knappen. Om du inte kan slutföra din anmälan kan du spara de uppgifter du lagt in i e-tjänsten och fortsätta vid ett senare tillfälle.