En livsmedelsanläggning måste anmälas till kommunen minst tio dagar innan start till kommunen. Det gäller även ändringar av verksamheten.
Läs kommunens information och anvisningar om vad du behöver ta reda på och tänka på innan du startar e-tjänsten och påbörjar din anmälan. Klicka här för att komma till informationen.
När du gjort din anmälan
Anmälan tas emot av kommunen och ärendet fördelas till en handläggare. Du kan följa ditt ärende i e-tjänsten Mina miljöärenden.
Avgift
En avgift tas ut för handläggning av anmälan. Avgiften är 3000 kr enligt kommunens taxa. En faktura skickas till dig efter att du fått vårt beslut.
Mer information
E-tjänsten avbryts om du är inaktiv mer än 60 minuter. Glöm därför inte att trycka på SPARA-knappen. Om du inte kan slutföra din anmälan kan du spara de uppgifter du lagt in i e-tjänsten och fortsätta vid ett senare tillfälle.
Personuppgifter
För att kunna handlägga anmälningar och ansökningar behöver kommunen samla in och hantera vissa personuppgifter. De lagras i vårt system för ärendehantering. Nacka kommun behandlar dina personuppgifter på ett säkert sätt enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer om GDPR, kommunens behandling av personuppgifter och dina rättigheter här:
Behandling av personuppgifter i Nacka kommun